Mar 31, 2010

Decide does not mean Do


Salam alaikum readers..

Kali ini penulis ingin berkongsi kisah 3 ekor katak yang sangat istimewa, huh? kenapa istimewa ya?

Alkisah, ada 3 ekor katak..



si hijau tahi kambing(hitambing)

si hijau pudar warna (hipudar)

dan.. si hijau daun (hidaun)


Mereka tinggal dengan aman dan damai di tepi sebuah kolam paya di dalam hutan belantara di kawasan borneo utara.(wah, dekat dengan kampung penulis ni..)

Suatu hari, hitambing yang sangat geli dengan bau kolam paya tu pun decide nak pindah sebab sudah tidak tahan dengan bau kolam paya kian membusuk dek sisa kumbahan orang utan (apekah?).

Secara matematiknya, hanya akan tinggal 2 ekor katak di dalam hutan tadi iaitu si hipudar dan si hidaun. betul tak?
Realitinya, setelah beberapa hari, bilangan katak masih tidak berkurang iaitu 3 ekor.
Tahu tak kenapa?
Sebabnya, si hitambing tu decide je nak pindah tapi dia tak pindah pun. Sesuailah dengan tajuk entri kali ini Decide does not mean do ..

Cuba kaitkan sikap si hitambing dengan sikap sesetengah dari kalangan kita dalam realita kehidupan seharian. Telah menjadi kebiasaan sesetengah orang untuk menyatakan keputusan tanpa sebarang tindakan lanjut setelah keputusan dibuat.

Justeru, penulis ingin mengajak para readers sekalian untuk sama muhasabah diri dan sekiranya ada sikap seperti ini, buanglah. Jika sekiranya tiada, alhamdulillah.. Tapi, ada seseorang pernah beritahu saya, manusia ni, kadang-kadang memang bagus dan kadang-kadang perasan bagus.

Wallahua'alam.

Wassalam.

P/s : sebarang komen amatlah dialu-alukan. :)

Mar 30, 2010

Blessed Eyes


Salam alaikum readers..

Abdullah bin Amr narrated that Rasul Allah (sal Allahu alaihi wasallam) said: “Two eyes will not be touched by Hellfire: An eye that cries from the fear of Allah, and an eye that spent the night in a guard post (in jihad) in the path of Allah.” [Tirmidhi]

This hadith shows the significance of being on the alert for the protection of Muslims.

When there is an Islamic state in which Allah's laws are supreme, not subordinate to man-made laws, then Jihad is Fard Kifayah. This is because if Muslims give up Jihad altogether, the aspirations of the Kuffar to take over Muslim lands are emboldened.
This is what has happened since the destruction of the Khilafah. Moreover, the justice of Islam is for all humankind. Others may not be left to suffer under oppressive man-made systems while guidance from Allah (subhana wa ta'ala) is present.

The four fuqaha (jurists), the ulema (scholars), the mufassireen (scholars of tafseer), and the muhaditheen (scholars of hadith), all agree that if Muslim land is occupied by as much as a handspan, Jihad becomes Fard Ayn.

Furthermore, the fuqahaa have stated that if a part of a Muslim land is unable to expel the enemy, either due to lack of resources or laziness or negligence, on the part of the Muslims living there, then the obligation spreads in a circular fashion to those surrounding them [Ibn Abidin, Ibn Nujaym, Ibn al-Humam, al-Kakaani]. This obligation will continue to spread until the obligation of repelling the enemy is fulfilled.

Another condition under which Jihad becomes Fard Ayn is if there is a single Muslim prisoner in the hands of the Kuffar.

Boleh aku menangis?




Boleh aku menangis?
mengenang dosa-dosa yang lalu
menilai segala kekurangan
ruang yang masih belum diisi sebaiknya


Boleh aku menangis?
terharu dengan kasih sayangNya
dari awal ke akhirnya
pengorbanan mereka berdua
dari lahir hingga kini dewasa
sokongan kalian semua
di sepanjang perjuangan ini


Boleh aku menangis?
terharu dengan segala
nikmat kurnia tak terkira
malu dengan balasanku padaNya
ibadah yang sambil lewa
ingatan yang sering pudar
hilang entah ke mana


Boleh aku menangis?
mengenang nasib saudara
nun jauh di sana
berkorban dan terkorban setiap hari
berjuang demi Islam tercinta
dengan nyawa dan darah
sedang aku tahu
syurga menunggu mereka
menanti masa kapan saja


Boleh aku menangis?
melihat sahabatku yang masih leka
dibuai nikmat dunia
sedang aku yang sedar ini
masih gagal
membawa mereka pulang
ke pangkal titian cinta abadi
menuju Ilahi


Ya Rabbi..
izinkan aku menitiskan airmata ini..
bukanlah tanda putus asa
jauh sekali rasa kecewa
sekadar muhasabah seorang hamba lemah
agar rasa puas dan cukup itu lenyap
dalam kamus perjuangan
agar nantinya kemenangan kan jelma
dan pintu jannah menanti tiba
pulangnya seorang hamba
dengan wajah ceria..



Mar 25, 2010

Are You Lucky?

Salam alaikum readers,


Rasulullah saw said:
“How lucky is that man who adopts humbleness without having scarcity,
who considers himself inferior without having to beg for anything,
who spends his own earned money in the right causes without disobeying Allah,
who is kind to those having little means, and
who remains in the company of learned men.”
[Tibrani]


In this hadith we are told who an enviable person is:

1. A person who is humble despite having that which makes people proud.
2. A person who earns and spends in the path of Allah.
3. A person who is kind to those less privileged.
4. A person who benefits from the companionship of the learned.

Having wealth does not make one lucky; but having earned it honestly, by one's own hands and, moreover, having spent it on those things which earn Allah's pleasure, while obedient to Allah swt, are what entitles one to be counted among the lucky.

Wealth that is accompanied by arrogance and ignorance (ignorance of what will earn Allah's pleasure), is extremely unlucky.

Can you count yourself lucky?

ask yourself.

Thats it for now.

Wallahualam

Wassalam.

Mar 22, 2010

Forgiveness : Ask and You Shall Be Given

Salam alaikum readers

The Prophet (sal Allahu alayhi wa sallam) said:

“Allah, Blessed and Exalted is He, says, ‘O son of Adam, as long as you call on Me, I shall forgive you of what you have done, and think nothing of it.

O son of Adam, even if your sins were to reach up to the clouds in the sky, and then you were to ask for My forgiveness, I would forgive you and think nothing of it.

O son of Adam, even if you were to come to Me with sins nearly as great as the earth, and then you were to meet Me after death, not worshipping anything besides Me, I would bring you forgiveness nearly as great as the earth.’” [Tirmidhi]





Allah (subhana wa ta’ala) loves it when people ask Him to forgive their sins. He is overjoyed with their repentance, since He hates to punish anybody.

At the slightest excuse He washes people’s sins away. The only condition is that the human being must truly regret in his/her heart that they did what they did. The sinner should be ashamed of their misdeeds, and discontinue committing such sins. If the resolve to avoid the sin is not there then one has not actually repented.

In this hadith, Allah (subhana wa ta’ala) tells us that no matter how many a person’s sins are, should they even reach the sky in heaps, Allah would forgive the sinner if they were to turn to Allah in repentance.

In a different hadith, the Prophet (sal Allahu alayhi wa sallam) told us that Allah’s bounty is so vast that He would actually convert all the sins into good deeds, should the person truly repent.

We should not postpone repenting of our sins and reforming ourselves to when we become old, since nobody knows when they will die.


Wallahualam

Wassalam

Mar 20, 2010

No Racism please!

aina, adib,dan ming li,..pravin pula tengah betulkan tali kasut..

Salam alaikum readers..

O you who believe! Stand out firmly for Allâh as just witnesses and let not the enmity and hatred of others make you avoid justice. Be just: that is nearer to piety, and fear Allâh. Verily, Allâh is Well-Acquainted with what you do. (8)
(Al-Maidah 5:8)

Above is the first few words that comes out from someone whom I never really knew before yet now become significant in my way of thinking. I went to his talks not solely because of political inquiries that playing around my head. It is more to hear a public talk by a well-known leader of my beloved country. And imagine how I somehow found it as an Islamic talk.
Alhamdulillah, there are so many new things that I got last night.

From the above verses of Holy Qur'an we can see how Allah swt teach us to be just in any situation to everyone no matter what skin they are coloured with. Indeed Allah ask us to love each other in the name of Allah.

Sadly, what happen in our country now is the other way round where people hate each other silently. Frankly speaking, racism is slowly cultivated by people in our country. The Malays only mingle round with Malays and talks bad stuff about the Chinese and Indians ( and sometimes the people from Borneo). Similar scenario also happen to the Chinese and Indians.

Why? Who is to be blame?
Is it the system?
Leaders?
or the people themselves?

Ask yourself.

I never really care about this issue till I attend the talk last night. Alhamdulillah, praise be to Allah, I've given a chance to realise this fact. Then I started to revise back on my own acts and behaviour towards my non-Malay friend. Did I treat them justly? Astaghfirullah, may Allah forgive me for any unjust doing that I've ever made to them.

A little bit of history..
Look at how the Prophet identified the Muslims and non-Muslims who live in Madinah. They are identified as one nation in a peaceful situation that helps one another. Therefore, we can derive from constitution is that fairness and peace is the basis for a harmonious society.

We see today what took place in the past. Today, we live in multi-religious and multi-racial society. If we feel that we can only interact with non-Muslims only with the existence of the constitution like the one in Madinah, we have not understood the sirah accurately.

We should be looking at the principles and hikmah that lies behind the constitution that is fairness and peace. With fairness and peace, we form this society that is multi-racial and multi-religious.

That is then what should had happened in our beloved country. I don't think it is too idealist to point that out because I do believe in the words of Allah i.e Islam can be the connector between us.

But how?

Well, the speaker mentioned how he get such a great support from the non-Malay people i.e the Chinese and Indians by practising Islamic ethics in his work, his appearance and conclusively in his life. He emulates the Prophet in politicking on which he leads and drive his voters and supporters from various background using Islamic basis. Thus, he is spreading the da'wah or the words of Islam as a leader.


Well, this is only one of many more vital points of his speech. I post this entry to let us all revise and muhasabah (value ourselves) on our just. Count back how racist we actually are.

If any of you want to point out or share anything, please do so.

Wallahualam. (Allah knows the most)

Jazakallahu khair. (may Allah rewards you with goodness)

Wassalam.

Mar 19, 2010

Kau bagaimana?

















Aku sayang kau,
kau baik,
kau sopan,
kau ramah,

Aku suka kau,
senyuman kau manis,
wajahmu selalu ceria,
jarang sekali masam melekit di pipimu,

Aku cinta kau,
kerana Dia suka kalau aku cinta kau,
kerana kau saudaraku dalam Islam,
dan tiada salahnya ku cinta kau,

Sekarang aku tanya,
kau bagaimana?
samakah dengan aku?
atau malah lebih..

Hanya kau dan Dia yang yang tahu,
dan Dia lebih Tahu,

Walau apapun,
semoga aku bisa terus begini terhadap kau,
sampai nantinya aku merasakan cinta Dia yang abadi.

Sekali lagi ikhlas kutanya,
Kau bagaimana?



Mar 17, 2010

Soalan yang baik sebagai Jawapan yang baik kepada Soalan yang baik



















Salam alaikum..

Sedikit perkongsian apa yang penulis sempat baca hari ini.


Bilamana sampai al-Imam Abu Hanifah bersama gurunya yang mulia al-Imam Hammad radhiyallahu anhuma di tempat perdebatan, seraya al-Imam Abu Hanifah berucap :

“Tak selayaknya seorang ulama besar berdebat di dalam majlis sebegini, Cukuplah diserahkan kepada muridnya yang masih muda ini untuk berbincang-bincang dengan mereka-mereka ini”

Semua yang ada di dalam majlis ketika itu terkejut dengan keberanian anak muda ini. Maka bermulalah perdebatan di antara mereka. Bilamana al-Imam Abu Hanifah duduk duduk pada tempat yang disediakan maka serentak dengan itu salah seorang Atheis terus mengajukan soalan :

Soalan Pertama

“Pada zaman bilakah Tuhan kamu dilahirkan?”

Al-Imam Abu Hanifah tersenyum lalu menjawab :

“Allah taala tidaklah sesuatu yang dilahirkan. Jika Dia dilahirkan sudah tentu Dia punya bapa, Allah juga tidak melahirkan. Jika Dia melahirkan maka sudah tentu Dia punya anak”

Soalan Kedua

“ Kalau begitu, bilakah pula Tuhan kamu wujud?”

Al-Imam Abu Hanifah seraya menjawab :

“ Allah taala itu wujud sebelum adanya zaman, Sedangkan zaman itu sendiri adalah ciptaanNya , mana mungkin pencipta wujud selepas makhluk ciptaanNya”

Soalan Ketiga

“ Cuba kamu berikan kepada kami sedikit gambaran tentang kewujudan Tuhan kamu yang tiada permulaan ini. Bagaimana mungkin sesuatu itu ada tanpa ada permulaannya?"

Al-Imam Abu Hanifah menjawab :

“ Kamu pandai mengira?”

Kelompok Atheis itu menjawab :

“ Tentu sekali kami pandai mengira”

Al-Imam Abu Hanifah meneruskan ucapannya:

“Bolehkah kamu beritahu aku apakah nombor sebelum nombor 4?”

Mereka menjawab : “ Nombor 3”

Al-Imam Hanifah : “ Nombor sebelum 3?”

Mereka menjawab : “Nombor 2”

Al-Imam Abu Hanifah : “Nombor sebelum 2?”

Mereka menjawab : “Nombor 1”

Al-Imam Abu Hanifah : “ Nombor sebelum 1?”

Mereka menjawab : “Tiada”

Al-Imam Abu Hanifah tersenyum lalu memberikan penerangan :

“Nah, kamu sendiri mengakui bahawa nombor 1 sendiri sebelumnya tiada mulanya. Nombor yang merupakan ciptaan Allah ini sendiri kamu akui bahawa tiada permulaan baginya. Apatah lagi pencipta kepada Nombor itu sendiri?”

Terpinga-pinga kelompok Atheis tersebut dengan jawapan yang padat dan bernas daripada al-Imam Hanifah. Ternyata mereka silap perkiraan bilamana berhadapan dengan anak muda ini. Pada mulanya mereka merasakan bahawa anak muda ini mudah dikalahkan, namun telahan mereka ternyata menyeleweng. Mereka perlu lebih berhati-hati.

Persoalan diteruskan.

Soalan Keempat

“Tahniah anak muda di atas jawapanmu sebentar tadi. Jangan sangka kamu berada di dalam keadaan yang selesa. Baik, tolong kamu terangkan kepada kami, pada bahagian manakah Tuhan kamu mengadap?”

Al-Imam Abu Hanifah : “ Jika aku bawa sebuah pelita yang dicucuh dengan api ke sebuah tempat yang gelap, pada arah manakah cahaya pada api tersebut mengadap?”

Mereka menjawab : “ Cahaya itu tentulah akan menerangi keseluruhan arah”

Al-Imam Abu Hanifah menjawab : “ Jika cahaya yang diciptakannya itu pun kamu semua tidak mampu menerangkan pada arah manakah ia mengadap, inikan pula Sang Pemilik cahaya langit dan bumi ini sendiri?”

Kesemua hadirin yang mendengar jawapan daripada al-Imam Abu Hanifah bersorak kegembiraan . Kagum mereka dengan kepetahan anak muda itu.

Soalan Kelima

“Bolehkah kamu terangkan kepada kami, bagaimana zat Tuhan kamu? Adakah ianya keras seperti besi? Atau jenis yang mengalir lembut seperti air? Atau ianya jenis seperti debu dan asap?"

Al-Imam sekali lagi tersenyum. Beliau menarik nafas panjang lalu menghelanya perlahan-lahan. Lucu sekali mendengar persoalan kelompok Atheis ini. Orang ramai tertunggu-tunggu penuh debaran apakah jawapan yang akan diberikan oleh Sang Anak Muda.

Al-Imam Abu Hanifah menjawab : “Kamu semua tentu pernah duduk disebelah orang yang sakit hampir mati bukan?”

Mereka menjawab : “ Tentu sekali”

Al-Imam meneruskan : “ Bilamana orang sakit tadi mati. Bolehkah kamu bercakap dengannya?”

Mereka menjawab : “ Bagaimana mungkin kami bercakap dengan seseorang yang telah mati?”

Al-Imam meneruskan : “ Sebelum dia mati kamu boleh bercakap-cakap dengannya , namun selepas dia mati, terus jasadnya tidak bergerak dan tidak boleh bercakap lagi. Apa yang terjadi sebenarnya?”

Mereka tertawa lalu memberikan jawapan: “ Adakah soalan seperti ini kamu tanyakan kepada kami wahai anak muda? Tentu sekali seseorang yang mati itu tidak boleh bercakap dan bergerak . Ini kerana ruhnya telah terpisah daripada jasadnya.”

Al-Imam Abu Hanifah tersenyum mendengar jawapan mereka lalu berkata: “Baik, kamu mengatakan bahawa ruhnya telah terpisah daripada jasadnya bukan? Bolehkah kamu sifatkan kepada aku sekarang, bagaimanakah bentuk ruh tersebut. Adakah ianya keras seperti besi, atau ianya mengalir lembut seperti air atau ianya seperti asap dan debu yang berterbangan?”

Tertunduk kesemua Atheis tersebut bilamana mendengar persoalan al-Imam Abu Hanifah tersebut. Ternyata olokan mereka sebentar tadi kembali tertimpa ke atas mereka.

Mereka menjawab dengan keadaan penuh malu : “ Maaf, tentu sekali kami tidak dapat mengetahui bagaimana bentuknya”

Al-Imam Abu Hanifah lalu meneruskan bicaranya: “ Jika makhluknya seperti ruh itu pun kamu tidak mampu untuk menerangkannya kepada aku. Bagaimana mungkin kamu ingin menyuruh aku menerangkan bagaimana bentuk Tuhan Pemilik Ruh serta sekalian alam ini?”

Soalan Keenam

“ Dimanakah Tuhan kamu duduk sekarang?”

Al-Imam Abu Hanifah kembali bertanyakan soalan kepada mereka : “ Jika kamu membancuh susu, tentu sekali kamu mengetahui bahawa di dalam susu tersebut ada terdapat lemak bukan? Bolehkah kamu terangkan kepada saya, dimanakah tempatnya lemak tersebut berada?"

Mereka menjawab : “ Kami tidak dapat menerangkan kepadamu dengan tepat kedudukan lemak di dalam susu tersebut. Ini kerana lemak itu mengambil keseluruhan bahagian susu tersebut.”

Al-Imam Abu Hanifah seraya berkata : “ Kamu sendiri lemah di dalam memberikan jawapan terhadap persoalan aku sebentar tadi. Jika lemak di dalam susu pun tiada tempat yang khusus baginya , masakan pula kamu ingin mengatakan bahawa Tuhan Pemilik Arasy itu ada tempat duduk khusus bagiNya? Sungguh aku pelik dengan persoalan-persoalan kamu ini”

Soalan Ketujuh

“ Kami pelik bagaimana jika masuk ke dalam syurga ada permulaannya ( iaitu selepas dihisab oleh Allah taala di padang Mahsyar) namun bilamana sudah berada di dalamnya maka tiada lagi pengakhirannya ( maksudnya tiada kesudahannya dan akan selama-lamanya di dalam syurga)??”

Al-Imam Abu Hanifah tersenyum lagi lalu menjawab : “ Mengapa kamu pelik dengan perkara tersebut. Cuba kamu lihat pada nombor . Ianya bermula dengan nombor satu bukan? Namun bolehkah kamu terangkan kepada aku apakah nombor yang terakhir di dalam senarai nombor?”

Terkelu kelompok Atheis ini untuk memberikan jawapan. Tentu sekali nombor tiada kesudahannya.

Al-Imam tersenyum melihat kelompok Atheis ini terkebil-kebil tidak mampu memberikan jawapan. Kemudian Beliau menyambung bicaranya : “ Nah , kamu sendiri tidak mampu untuk menerangkan kepadaku apakah nombor terakhir bukan? Jawapannya sudah tersedia di hadapan mata kepala kamu”

Soalan Kelapan

“ Kami ingin bertanya lagi, bagaimana mungkin seseorang di dalam syurga menurut Nabi kamu tidak akan kencing dan berak. Sedangkan mereka juga makan dan minum? Ini adalah perkara yang tidak masuk akal”

Al-Imam Abu Hanifah tenang membetulkan kedudukannya. Lalu beliau menjawab : “ Aku dan kamu sebelumnya pernah berada di dalam perut ibu sebelum dilahirkan bukan? Sembilan bulan di dalam perut ibu, kita juga makan daripada hasil darah ibu kita. Persoalanku, adakah kamu buang air kecil dan besar di dalam perut ibumu? Sedangkan kamu juga makan di dalamnya?”

Sekali lagi kelompok ini terdiam membisu seribu bahasa. Padat sekali jawapan anak muda ini. Akhirnya mereka mengakui bahawa tiada lagi persoalan yang ingin ditanyakan malah kesemuanya telah dipatahkan oleh al-Imam Abu Hanifah dengan penuh berhikmah.

Baghdad kembali berseri selepas peristiwa tersebut. Anak muda itu semakin dikenali malah terus menerus namanya disebut orang sehinggalah ke hari ini. Walau sudah hampir ribuan tahun beliau meninggalkan kita. Namun namanya disebut orang seolah-olah beliau masih hidup di sisi kita. Al-Fatihah buat al-Imam al-A’dzam Abu Hanifah Nu’man bin Thaabit radhiyallahu anhu serta kepada seluruh gurunya dan kesemua muslimin dan muslimat sama ada yang amsih hidup atau yang telah wafat. Al-Fatihah.

*******

Ada juga kisah yang saya dengar bahawa soalan terakhir yang ditanyakan oleh kelompok tersebut kepada Sang Imam bilamana mereka telah mati kutu dan sudah terlampau malu ialah berkenaan : “Jika kamu terlalu bijak , apakah yang dilakukan oleh Tuhanmu sekarang?”

Maka al-Imam menjawab dengan tenang.

“ Sebelum aku memberikan jawapan kepadamu, eloklah kiranya kita bertukar tempat. Ini kerana kamu berada pada tempat yang tinggi sedang aku berada di bawah.Jawapan hanya boleh diberikan bilamana aku berada di atas mengambil alih tempatmu”

Athies itu lalu bersetuju dengan cadangan al-Imam tersebut. Lalu mereka bertukar tempat. Al-Imam naik ke atas, manakala sang Atheis turun ke bawah.

Bilamana al-Imam sudah berada di atas . Terus beliau menjawab : “ Kamu bertanya sebentar tadi apakah yang Tuhanku lakukan sekarang bukan? Jawapannya ialah, Tuhanku sedang meninggikan yang Haq (dengan menaikkan al-Imam ke atas ) dan menurunkan yang Batil (dengan menurunkan Atheis tersebut ke bawah).


Dipetik dari sini

Link Asal

Mar 16, 2010

Sibuk yang Nikmat


Salam alaikum readers..




Hidupku semakin sibuk akhir-akhir ini. Sibuk dengan macam-macam hal yang kuharap dapat menjadi aset buatku di akhirat kelak. Pada mulanya, ku sangat penat dan kadang-kadang terasa lelah untuk teruskan langkah.
Ada ketikanya terfikir untuk berhenti seketika. Kemudian aku terfikir dan mula merenung betapa sebenarnya sibuk itu suatu nikmat yang tidak semua orang boleh merasakannya.
Walaupun semua orang sibuk, tapi tidak semua yang orang sibuk dengan perkara-perkara yang bermanfaat. Lebih teruk lagi kalau sengaja menyibukkan diri dengan aktiviti yang tiada manfaat sebagai alasan untuk tidak melakukan sesuatu yang lebih bermanfaat. If you know what i mean.

Sebenarnya, pesanan ini juga ditujukan buat diri ini yang juga manusia biasa yang mana kesalahan itu menjadi suatu lumrah. Tapi, perubahan itu harus selalu diusahakan bilamana kesalahan mula disedari. Jadi, saranan diri ini buat semuanya, jom sama-sama sibukkan diri dengan aktiviti duniawi yang bisa menjadi aset buat akhirat insyaAllah.

“Ya Allah sibukkanlah aku dengan (mengingat)-Mu, hingga melupakan selain-Mu.
Sibukkanlah aku dengan (mengingat)-Mu, wahai Tuhanku.
Wahai zat Yang Maha Esa, wahai zat Yang menjadi tempat bergantung.
Bawalah aku dari alam kasar (dunia) ini.
Sibukkanlah aku agar tidak mengingat seluruh hal selain-Mu.
Sibukkanlah aku dengan (mengingat)-Mu, bawalah aku ke hadirat-Mu.
Berilah aku ketenangan yang sempurna dari-Mu.
Liputilah aku dengan pakaian kecintaan-Mu.
Berikanlah kepadaku rezeki mati syahid di jalan-Mu.
Kurniakanlah kepadaku kecintaan yang tulus kepada-Mu, keredhaan pada (ketentuan)-Mu dan Ya Allah, teguhkanlah diriku, sebagaimana keteguhan yang dimiliki oleh para ahli tauhid ya Allah!”

~Zainab Al-Ghazali Allahyarhamuha~


Sekian dulu buat kali ini.

Wallahualam.
Wassalam alaikum~

Mar 12, 2010

nota kecil hari ini


salam..

Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang Memelihara dan Mentadbirkan sekalian alam.
(al-fatihah : 2)

alhamdulillah..
terima kasih atas kurniaan Mu..
semalam,
hari-hari sebelumnya,
hari ini,
dan insyaAllah yang seterusnya..

astaghfirullah..
atas dosa-dosa yg diri ini lakukan..
semalam,
hari-hari sebelumnya,
hari ini,
dan mungkin yang akan datang...

terima kasih..
atas ilmu yg disampaikan..
atas segala pertolongan..
semalam,
hari-hari sebelumnya,
hari ini,
dan insyaAllah esok,
sekiranya masih ada..

maaf..
atas segala kesalahan,
keterlanjuran kata mahupun perbuatan..
semalam,
hari-hari sebelumnya,
hari ini,
dan mungkin yang akan datang...










Mar 10, 2010

Setelah ku dipaling

Hampir aku hanyut kerana rindu
Pada harta yang pasti reput
Dan lenyap di sini
Hampir aku lupa pada Yang Kekal
Kejahilan menyelubungi jiwaku

Sekelipnya mata hilang semua
Yang hanya ku pandang
Yang hanya milik-Mu

Yang hanya kuidam
Di dalam pandangan-Mu
Bersama mereka terdahulu

Sungguh aku cari cahaya itu
Untuk menyuluh kelam ini
Setelah kudipaling
Sungguh aku hina menagih secebis
Keampunan-Mu setelah aku malu

Sekelipnya mata hilang semua
Yang hanya ku pandang
Yang hanya milikmu
Yang hanya ku pinta
Harapan keampunan
Hati ini telah kulukai

Sebaiknya manusia Kau ciptakan
Hinanya angkara diri sendiri
Sedegup jantung terleka
Dibuai arus dunia
Selangkah kau menghampiri kehancuran

Sungguh aku cari
Cahaya itu
Untuk menyuluh
Setelah ku dipaling

Mar 9, 2010

I don't say F*** words



Salam alaikum readers..

I just want to share my exciting experience doing experiment in the Physical Chemistry lab' today. The experiment was about finding the order of reaction between crystal violet and NaOH solution.

Sounds simple. Well, indeed it is. The thing is we (my trio group) have to present our collected data using tables and graphs which is seriously complicated as we have to do everything using Macs.

Owh.. imagine me and both my partners whom Windows users have to do the data presentation using Macs. Actually, it is not that hard but we just not quite used to it. What makes it even worse is we have to redo the graphs as there is a problem with the value that we got from our calculation based on the graphical data.

Plus, the PC suddenly going 'static' or crash or any other words to describe it better.
But Alhamdulillah, we managed to saved all the data in the thumb drive before the incident happened.

Anyway, my point on posting this today is just want to share the patient that we need to have when we are facing with troubles and so on. We just need to be calm and always ask Allah to let us feel ease in facing it.

Compare with one of my lab' partner today whom a local people here, he was keep on saying the F**** words quite a times before we finished our lab' session today. Initially, I thought he is going to be more calm then me, but see.. I was wrong.

Somehow, we have to be proud of being a Muslim whom always have Allah to ask for help.
So, thats why I don't say F*** words


Man (the disbeliever) does not get tired of asking good (things from Allâh), but if an evil touches him, then he gives up all hope and is lost in despair.


(Al-Fussilat 41 :49)

one of my lab' time at INTEC

So, I think thats it for now.

Wallahu alam
Wassalam~








Oh Muhammad, I miss u!

Salam readers..

It has been few days since the last entry isn't it?

As usual, business is the best reason. Well, thats quite unfair to point out busy as the reason why this blog is not updated i supposed as everyone has their own things to be settled down.

anyway, just to share a video entitled salamun salam which specially dedicated to our beloved prophet Muhammad saw.
As stated in this song, he is our guider, the sunshine that brightens the day, moonlight that guiding our way.

I've been missing him so much these few days as I remembered that his birthday is just around the corner.

Oh Muhammad ! I miss you..

Lets enjoy the video and never forget to recite selawat upon him yeah.

Thats it for now. I have to continue enjoying my business.


Wasalam.

Mar 3, 2010

aku harap kau juga begitu

salam semuanya..

entri kali ini sekadar luahan diri ini..

Malam ini..
aku bercakap soal perjuangan Islam denganmu..
Kau takut kau lupa akan tujuan asalmu..
aku juga begitu..
kau mahu terus melangkah dan bekerja..
samalah dengan aku..
tapi kau rasa ilmumu kurang..
apatah lagi aku..


kau ingin berubah..
kenapa tidak aku?
kau rasa dirimu hina..
sering rindu masa lalu yang kelam..
Itulah yang sering menghantuiku..

Kau bilang..
kau takut menjadi fitnah kepada jemaah..
takutku juga kerana itu..

Aku tidak mahu jadi munafik..
dan kau pun begitu..
Aku ingin berjuang sesudah aku memilih jalan ini..
Aku tidak mahu terus berdebat soal ini..
Aku tidak mahu langkahku tersekat di sini..
aku yakin itu semua bermain di benakmu..


perbualan malam ini..
membuat aku sedar tentang sesuatu..
bahawa aku masih mentah..
dalam berjuang..
apakah aku terlalu tergesa-gesa ingin berjuang,
sedang aku belum kenal Islam?
sedang aku belum hafal dan fahami al-Qur'an?
sedang hadith masih janggal di telingaku, masih asing dalam tingkah dan ucapanku?

Apa belum tiba masanya aku berjuang ke tahap ini?
Apa aku perlu perlahankan langkahku?
atau 'berhenti' buat seketika?

Ah!! hampir saja syaitan menipuku..
perasaan ragu, takut..
lemah, serba kurang..

walhal aku tahu..
Allah sudah memilihku..
maka aku harus yakin..
dengan pertolonganNya..
dengan kebersamaanNya..

kamu..
aku harap kau juga begitu..

maka panjatkanlah doa buat aku, kamu, dia dan mereka..
agar kita selalu thabat di jalan ini..




Quran Search

What is Phonetical Search ? Help | Feedback | Recommend
 
  Search for:    

   When showing results;

Show Phonetics   Show Translation

 

Recent Visitors

Weather ( InsyaAllah )