May 31, 2010

I hate it.. [tribute to Flotilla]



I hate it

when you said you are 'innocent'

you shoot them because they attack you

how on earth that could be logic?

they are civilians without weapon

they are people offering for help

they have mission of humanity

they have mission of peace

But 

you claim they who attacks you first

you claim them having conspiracy

saying food and medicine is just a starter

then will be followed  weapons and so on


I hate it

when you can only say 'deeply sorry'

when actually can do more

I know you can


what disappoint me more is that

when he said you feels regret for what happen to them

but the Israeli troop have the right to ''defense'' themselves

I hate it


I hate it

when you keep updating your blog

when you keep changing your status on facebook

when you  twittering frequently

but never once mention this

never post something about it

never discuss about it

as if you know nothing

as if you chose not to know about it

How come you never care?


Wake up! Wake up! Wake up!

Open your eyes

Let you ears hear

Let your heart feel it

Raise your hand and pray

May Allah bless all of you whom keeps praying for them.. 

May Jannah be with the Mujahideen..

Keep praying people..


I dont wanna do this anymore [part I]

Salam readers..
this entry is the first part of the sequential entries that will be updated soon..
Its basically a life story of the writer as well a story of a muslim who 'found' his religion in an unexpected place..


Born as a muslim kid
as my parents are both muslim
I grew up in a happily normal life
as the other kids did

I reached my teenage period
I realise something is not right
something is missing

I start to ponder upon
what has been lefted out
day by day,
week after week,
until years had passed by,
I still did not found it

I do pray
though I used to not doing them
well, I did blame my surroundings for not being Islamic as how it should be
Muslims did not pray
Muslims drink
Having girlfriend and boyfriend is normal
for not having them you were claimed abnormal

That is what I never did
but I did hang out with those people
I mean girls
as I thought it was okay
as long as I did not over the redline

I dont really into a so called Islamic talks
I do watch them sometimes
But I prefer those reality shows and dramas
If, I can make the choice

Well, my parents doest really teach those things
I never blame them though
as always set in mind that they also dont know

As I pursue my study outside my hometown
I was surprised
Seeing my friend being so Islamic
rarely seeing muslim girls being free-hair
as in hometown its the other way round
Moreover, my housemates pray in the mosque most of the time
as reflected myself whos rarely even pray

so I started to 'change'
I started praying at the mosque
and constantly pray
5 times a day

but,
I still hanging out with the girls
we went to karaoke
as what I used to do back in my hometown
as I claimed we are not over the redline
pluswe were still pray when it is time to do so
..............
{to be continued}

I hate myself for doing those stuff
I envy my friends who raised in an Islamic environment
where their parents teach them how to pray
where they were thought to recite the Qur'an
where their father bring them to the mosque
and many more

I just don't wanna do this anymore...

May 24, 2010

sudikah maaf ini diterima?



Dingin malam di Information commons kian kurasa sedangkan sekarang musim panas sudah tiba.. Ku rehatkan mindaku dari ketepuan nota-nota kimia dan keserabutan past years.. lalu ku log in ke laman buku muka ku sambil mendengarkan lagu-lagu instrumental di laman blog ku.. ilham mulai datang tatkala menjengah laman buku muka yang penuh dengan kata 'maaf'..


Tiada banyak yang ingin kusampaikan dalam entri kali ini.. sekadar terlintas untuk mengarang sesuatu.. kerana aku kurang gemar menulis panjang.. maka kuringkaskan entri kali ini dalam rangkap-rangkap luahan hati....



Ku lihat ke luar jendela,

langit gelap berselit cahaya kecil lampu jalanan,


kutanya diri,

mampukah aku hidupkan lilin,

tatkala kegelapan menyelimuti,

sedang aku sering mengutuk kegelapan,

tanpa usaha mencetus solusi


mampukah aku menelan semula,

air liur yang sudah ku ludahkan,

sudah terlalu banyak kata terluah,

mungkin sebanyak itu juga hati terluka..


mampukah aku bersihkan,

hati kotor tercalit noda di sana sini,

sudah terlalu banyak bertingkah,

dan banyak juga yang tersakiti..


jiwa lemah dan rapuh,

seringkali kalah pada nafsu,

segalanya teruburu-buru,


kini jiwa itu mula sedar sesuatu,

akan jiwa lain yang teraniaya kerananya,

jiwa resah yang ingin tenang,

hauskan isi kemaafan dan keampunan,


maaf dari kamu, dia, dan mereka,

ampunan dari Yang Maha Pengampun,


mengharapkan kesudahan yang indah,

buat jiwa ini,

buat kamu, dia dan mereka,


ikhlas kumohon,

sudikah maaf ini diterima?



Wassalam

May 14, 2010

Tips from Student Union

salam readers..

exam mood..

Not much to be written this time. I just want to share a link from Sheffield Student Union on how to prepare before facing the exams.

enjoy reading!

:)

Credit to Sheffield Student Union

Wassalam..

May 13, 2010

Your New Lucky Exam Pen?

Salam alaikum readers..

Jam di tangan kananku menunjukkan pukul 1:12am. Aku sedang mengupdate lagu di halaman blog ku. Stay up malam ni agak kurang produktif memandangkan setelah hampir 3 jam berada di IC aku baru menyiapkan 'Lab report'. sigh..

Sedang aku asyik mendengar lagu-lagu di dalam playlist ku, tiba-tiba
..

heyya, good luck for your exam.. (dia terus berlalu..)

seorang mamat salleh memberikan sebatang pen bertulis ' Your new lucky exam pen'.. berwarna merah. dakwatnya hitam.

Your new lucky exam pen!

Seronok bercampur pelik dan blur sekejap.. reaksi spontanku ketika mendapat pen 'ajaib' itu. (jangan khurafat eh andi!). Ku ingatkan dia memulangkan pen ku yang dikutip di atas lantai. baru saja aku ingin memulangkan pen itu dan memberitahunya..
sorry mate, but its not mine..

lantas kulihat dia berjalan terus ke arah orang-orang lain dan memberikan pen yang sama kepada setiap mereka. eh salah.. ada juga yang tak dapat..ku tersenyum. sambil menaikkan nada suaraku sedikit, ku katakan..

thanks..;)


kenapa tiba-tiba dapat pen ni?

mungkin remeh.. tidak perlu dipersoalkan. Lah, setakat dapat pen. bukannya 'magic' pun. tapi aku melihat ini sebagai suatu bentuk teguran supaya aku fokus kembali. (andi, study !)


ingat sekolah, ingat rumah,
tiket pulang sudah beli,
ingat homework, ingat exam,
study belum habis lagi..


baiklah, teruskan study.


coretan ringkas dari meja 1042 Information Commons, University of Sheffield..

May 12, 2010

WoW!

Salam alaikum readers..WoW!!!



For further details, click here

Wassalam~

May 10, 2010

Ma, harini hari apa?

Selamat hari ibu..

"Andi, belajar bagus-bagus ya nak.."
ayat ini selalu terngiang-ngiang di telingaku tatkala aku mengimbas kembali wajah seorang wanita yang telah melahirkan dan membesarkanku.

Ibuku suka berleter.. seperti kebanyakan ibu-ibu, hobi ibu adalah berleter.. Walaupun dia suka menafikan realiti itu, tapi sebagai anak, aku kenal ibuku.. Memang pelik bin ajaib kalau dalam sehari dia tak berleter.. sehingakan aku rindu pada lagu-lagu cinta ibu yang sudah melekat di telingaku..

Kuat merajuk.. itu aku.. biasalah, budak-budak kan.. tambah-tambah lagi anak bongsu.. memang itulah perangai aku.. tapi tabiat itu aku cuba buang sebab ibu tak kalah pada rajukku.. tapi dia akan biarkan sampai aku tenang baru dia cakap dengan aku. Selagi aku merajuk, selagi tu jugalah dia akan buat-buat tak tahu..

ratu airmata.. ibu yang kukenal adalah seorang yang kaya dengan air mata.. terutama sekali bila menceritakan masalahnya kepadaku.. salah satu daripada kelemahanku.. airmata ibuku.. buat aku lemas selagi air itu mengalir.. tapi kuharap aku lebih banyak buat ibu menitiskan airmata gembiranya kerana melihat kejayaanku.. insyaAllah..

gigih.. inilah salah satu karakter ibu yang buat aku kagum dengannya.. ibu yang berniaga buah-buahan di pasar malam seakan tidak pernah jemu untuk mengeluarkan keringatnya demi mencari sumber pendapatan buat kami sekeluarga.. terkadang ibu sakit.. demam, sakit kepala sebab tak cukup tidur.. tapi hanya dengan rehat yang sekejap dia akan terus bangkit untuk menyambung kerja-kerja sehariannya.. tidak sekadar berjualan buah, tapi tugah-tugas hariannya sebagai surirumah tangga tidak pernah dilepaskan begitu saja.. itulah ibu..

hari lahir.. salah satu perkara yang buat aku terkilan adalah sebab tak tahu tarikh sebenar hari lahir ibu.. ibu sendiri pun tak tahu.. maklumlah, ibu bukanlah dari kalangan yang keluarga yang berpendidikan tinggi.. ibu sendiri pun kahwin dengan ayah pada usia 17 tahun.. ibu tak sempat menamatkan pengajian menengah tinggi lalu terus dilamar oleh ayah.. apapun, aku anggap hari ibu adalah hari lahir ibu

dulu masa zaman sekolah.. satu rutin harianku sebelum ke sekolah adalah mencium kedua pipi dan dahi ibu.. meskipun ibu kadang-kadang masih nyenyak tidur.. sampailah aku tamat tingkatan lima.. itulah ritual harianku.. rindu nak buat sebelum pergi kelas.. :(

satu harapanku buat ibu kini adalah semoga ibu terus kuat menempuhi ujian hidup.. semoga ibu istiqamah dengan perubahannya.. semoga suatu hari nanti aku bisa lihat ibu memakai jilbab yang kupilih khas buat ibu..

terlalu banyak yang ingin kuceritakan tentang ibu..tapi cukuplah tu dulu..

ke hadapan mama tercinta,

Ma, andi minta maaf atas segala dosa andi sama mama selama ini ya.. terima kasih sebab lahirkan andi.. terima kasih sebab susukan andi.. terima kasih untuk semuanya.. Semoga Allah selalu merahmati mama.. semoga mama selalu sihat sepanjang ketiadaan andi di rumah..Andi tahu mama rindu.. andi tahu mama rindu andi urutkan bila mama penat dari jualan buah.. mama rajin-rajin makan ubat ya..
maaf sebab kebelakangan ni jarang telefon mama.. bukan ndak mau telefon tapi sibuk exam bha ma..
ma doakan andi ya..

Ma tau ka harini hari apa? mesti ndak tau kan?.. ndak apalah.. apa-apapun, Selamat hari ibu, ma! Sayang ma!

p/s : entri anak bongsu mama..

May 8, 2010

rindu kebasahan

hujan turun basahi bumi
biarkanlah
kerana rahmatNya bersama

mentari terik yang menghangatkan
biarkanlah
kerana sesekali dingin itu harus dileraikan

mencari pencipta
mentafsir kata
luahkan rasa
dambakan cinta yang sejati

frasa-frasa indah terilham
di kala menanti renyai hilang

lantas jiwa sepi itu hanyut
bersama titisan hujan
jiwa yang kering kontang
dahulu lemas dalam kejahilan
kini menanti kebasahan

jiwa kosong mencari isi
rindukan ayat-ayat cinta Tuhannya
menanti detik subur kembali

May 4, 2010

Ilmu+Iman ->Amal or Ilmu-->Exam ?


salam alaikum readers..

Sempena musim exam yang bakal menjelang ataupun mungkin ada di kalangan readers sudah pun memulakan perang, penulis ingin mengucapkan selamat berimtihan.

Sedikit 'sharing' atas rasa 'caring' kepada kalian semua, berikut adalah entri untuk kali ini..

Rasulullah S.A.W. telah bersabda :

العلم علمان :

فعلم في القلب فذالك هو العلم النافع ؛ وعلم على السان فذالك حجة الله على ابن آدم

Ilmu itu ada dua jenis : Ilmu yang ada dalam hati (disertakan amal), maka itulah yang bermanfaat; dan ilmu (yang hanya) berada di atas lidah (tanpa diamal), maka itulah ilmu (yang menjadi) hujjah Allah (untuk mendakwa kesalahan) terhadap anak Adam.’ -

[`Riwayat Ibnu Syaibah ddan Al Khatib]


Kata Imam Ghazali RahimahulLah Ta’ala :

`Ilmu yang meemberi manfaat itu ialah ilmu yang menambahkan perasaan takutmu kepada Allah Ta’ala; (ilmu) yang menambahkan celik mata hatimu terhadap keaiban-keaiban dirimu; (ilmu) yang menambahkan ibdahmu kepada Tuhanmu ‘Azza wa Jalla dengan sebab makrifatmu kepadaNya; (ilmu) yang mengurangkan gemar kasihmu kepada dunia; (ilmu) yang menambahkan gemar kasihmu kepada akhirat; (ilmu) yang membukakan pandangan mata hatimu terhadap kebinasaan-kebinasa an segala amalmu sehingga kamu dapat memeliharakan dirimu daripadanya; (ilmu) yang menampakkan kepada kamu segala perdayaan syaithan dan tipuannya’. -

Bidayatul Hidayah.


Sekian dulu entri kali ini.

Selamat ber'exam dan Selamat beramal

Bittaufiq Wannajah.

Wassalam alaikum

Credit to : a sister whom I don't know her name for sharing this.. :)


apa kau cakap?


Salam alaikum readers..
entri kali ini sekadar perkongsian yang diterima daripada seorang sahabat..

Dan perumpamaan kalimat yg buruk(kalimat kufur, syirik, segala perkataan yg tidak baik) adalah seperti pohon yang buruk, yang telah dicabut dgn akar-akarnya dari permukaan bumi , tidak dapat tegak sedikitpun - al-Quran [14: 26]

Kalimat yang buruk : kalimat kufur, syirik, segalan perkataan yang tidak baik

"Ahmad : Hey Harun, tunggu lah aku wei. Macam sial..."
"Zaitun : Bengong betol lah machine tu..dia telan duit aku!"

Kadang kita tak perasaan dengan perkataan-perkataan harian yang selalu kita gunakan adalah termasuk perkataan yg di keji oleh Allah swt. Kalimat yg buruk ini juga termasuklah ajakan-ajakan yang tidak membina, ajakan kearah kemungkaran, ataupun perkataan negative yang kita lontarkan kepada rakan-rakan. Creates the positive atmosphere by being optimist, not just for yourself but for those around you!

Tidakkah kamu perhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimat yg baik seperti pohon yang baik, akarnya teguh dan cabangnya menjulang ke langit,pohon itu memberikan buahnya dengan seizin Tuhannya. Allah membuat perumpamaan -perumpamaan itu untuk manusia supaya mereka sentiasa ingat - al-Quran [14: 24-25]

kalimat yang baik: kalimat tauhid, segala ucapan yg menyeru kpda kebajikan dan mencegah kemungkaran serta perbuatan yang baik. Kalimat tauhid seperti kalimat 'laa ilaa ha illallaah' serta zikrullah.

Tahukah kalian, setiap zikir subhanallah , alhamdulillah , laa ilaa ha illallaah , Allahuakbar - Allah kurniakan sepohon pokok untuk kita di syurga?

Sudah berapa banyak pohon -pohon yang menanti kita di syurga?

Atau sudah mampukah kita ke sana?

Sama-sama renungkan... dan selamat beramal


Sekian dulu entri kali ini..

Wassalam alaikum

May 3, 2010

Protect your child

Salam alaikum readers..

This entry is specially dedicated to all parents and future-parents.
Lets have a go on this hadith..

Rasulullah saw said: “Act upon the obedience to Allah and avoid the prohibitions of Allah, and order your children to abide by the commandments of Allah and to avoid the prohibitions of Allah, and by that you protect yourselves and them from the Hellfire.” [Ibn Jurayr]

This hadith holds a couple of important lessons for us:

1. It is the right of children to be brought up in accordance with the guidelines of Islam. It is the duty of parents to protect their children from the Fire of Hell by teaching them Allah’s commands and prohibitions.

2. Rasulullah saw first commands the parents to act upon the commands of Allah swt. It is a well known fact, that children learn by imitation. What a parent says, carries a lot less weight, than what a parent does. Children automatically do what their parents do, but not necessarily what they say.



Thats it for now.

Wassalam alaikum.

May 1, 2010

suara-suara


suara-suara itu
bising, bingit
buat telingaku sakit
tidak senang kudengar

suara-suara itu
tenang, nyaman
menusuk ke kalbu
buat aku selalu rindu
terbuai syahdu
tenangkan sang gelisah

suara-suara itu
sebak, sendu
mengundang airmata jatuh
menelusuri ira wajah
muram seketika

suara-suara itu
tegas, keras
menegur silap
mencantas khilaf
perbaiki sikap

suara-suara itu
berlaungan, berkumandang
penuh harapan
menyeru ibadah
menyeru kejayaan
cari keredhaan Tuhan

Quran Search

What is Phonetical Search ? Help | Feedback | Recommend
 
  Search for:    

   When showing results;

Show Phonetics   Show Translation

 

Recent Visitors

Weather ( InsyaAllah )