Apr 28, 2010

Jom Jaga

Salam alaikum readers..

Untuk entri kali ini, suka untuk saya kongsikan tentang pengamatan sepanjang beberapa ketika berada di daerah tujuh bukit yang juga dikatakan sebagai fakta oleh salah seorang teman saya kononnya Sheffield juga terkenal sebagai salah satu tempat yang paling banyak terjadi fenomena pelangi.. menarik bukan?..

Namun, bukanlah itu point entri kali ini.. tapi sesuai dengan tajuk, jom jaga!. huh? jaga apa? berjaga-jaga? Sebenarnya, ada banyaaaaakk benda yang perlu kita jaga dalam hidup kita ni.

Disebabkan skopnya terlalu luas, biarlah saya spesifikkan sedikit aspek yang ingin saya sentuh kali ini, iaitu aspek gaul-gaul dan campur2 seperti nasi campur.
Memang sedap nasi campur, bila kena dengan lauknya. Enak juga bilamana buah digaul dengan kuah rojak. Kerana memang rasanya sedap, jadi alhamdulillah perut menerima dengan rasa gembira.

Tapi.. dalam aspek yang mats dan minahs bercampur2 dan bergaul dengan tidak kena pada tempatnya, yakni di luar batasan yang dibenarkan syarak, maka tidak enaklah rasa melihatnya. Saya bukanlah contoh yang terbaik dalam mempraktikkannya.. justeru ini adalah teguran dan nasihat buat diri sendiri dan readers yang disayangi sekalian.

Mungkin akan ada yang bilang, kami xbuat apapun, setakat tu dan ini je... bla bla bla.. Atau mungkin ada yang cakap, takde orang tegur pun sebelum ni, apsal tiba2 nak buat2 baik ni?.. Atau mungkin bahkan lebih teruk kalau ada yang bilang, lantak kami.. dosa kami tanggung sendiri..

Bukannya apa, Islam kan dah ajarkan tentang batas2 pergaulan.. Sejauh mana yang kita WAJIB jaga.. Kayu ukurnya, bilamana perkara yang kita lakukan itu tidak membuat kita sampai lupa kepada Allah. Dan selagi kita yakin hal itu dibenarkan di dalam syarak. Kalau xsure atau xtahu, tanyalah kepada yang tahu.. Jangan main rasa2, sebab hukumannya nanti bukan boleh dirasa2 atau dicicip2 seperti lauk.. Sekali kena, terus 'sentap'.. Naudzubillah..

Tak perlu nak diulang2 sebab semua dah besar, dah tahu jaga diri.. tapi kalau gaul2 ni xjaga kiranya xjaga diri lah kan?..

Renung2kan dan fikir2kanlah.. Lepas tu, sama2lah kita jaga.. ;)

Sekian dulu entri kali ini..

Wallahu a'lam.
Wassalam.


4 comments:

Anonymous said...

begitu jahilnya diriku...hmm
terima kasih asyandi :)
bersama-sama kita men'jaga' yer....
allah berkati jiwa tenang diri selamat insyaallah

Ahn Dee (Asyandi) said...

sama-sama..
saling ingatkan..
sama-sama manusia, sifatnya pelupa..
lemah, xsempurna..
yg penting usaha,
mahu atau tidak.. terserah..
jzkk atas komen..

:)

muhammadthoriq said...

terima kasih ats peringatan ni...:)

cantek layout br,ke aku yg dah lame x jengah blog ni?

Ahn Dee (Asyandi) said...

owh.. terima kaseh..

bru tukar semalam..
ngeh3

;)

Quran Search

What is Phonetical Search ? Help | Feedback | Recommend
 
  Search for:    

   When showing results;

Show Phonetics   Show Translation

 

Weather ( InsyaAllah )