Apr 30, 2010

coret-coret : hidupku di Sheffield


Salam alaikum readers..

Alkisah.... 3 Wilko..
bisa kudengar gelak tawa mereka sambil menari-nari dalam kemabukan dek arak yang dituang ke mulut-mulut busuk..
bisa kudengar dengan jelas suara-suara itu bersahutan dengan musik yang sedang rancak dimainkan.. manakan tidak, rumah kami terpisah oleh satu dinding saja, ditambah pula level bilikku yang seras dengan ruang party mereka.. maka mudahlah aku merasa terganggu dengan bunyi bising itu.

Eleh.. macam xbiasa, kat UK ni bro.. normal la tu.. mungkin feedback2 yang akan didengar bila menceritakan soal gangguan bising di sebelah rumah dek jiran yg tak reti bahasa.. nak buat camane, diorang memang tak reti cakap melayu pun..

So, bila orang-orang tanya, Best tak belajar kat UK? kadang-kadang aku terfikir, apa yang best sangat ek?.. 2-3 saat.. baru kujawab. Best! (nada ceria!)..

Makanan
Alhamdulillah..agak mudah nak cari makanan halal di UK ni.especially di tempat yang komuniti Muslimnya boleh dikatakan ramai seperti Bradford dan Manchester.
Apapun, yafai dan popeye menjadi pilihanku.. (oh ya, dua-dua ni ada kat Sheffield..)
Tapi lagi best sebab housemates ku rajin masak.. haha.. sedap pulak tu.. buat perutku selalu kenyang..;0

Cuaca
sejuk. perkataan paling mudah untuk menggambarkan semua musim.. (musim panas pun orang cakap sejuk gak)..
cuma apa yang membezakan setiap satu di antara 4 musim tu adalah tahap kesejukan.. tapi alhamdulillah, sekarang ni dah rasa macam kat malysia sikit, kalau malam lah.. sebab dah musim spring.. so, matahari pun selalu muncul menampakkan diri..

Tempat tinggal
Alhamdulillah, ok2 saja.. Walaupun ada ketikanya 'runtuhan' berlaku di sana-sini akibat kebocoran di bahagian2 tertentu di rumahku.. landlord pula rajin datang kalau nak kutip duit sewa rumah,. haha.. dia busy kot.. xpelah.. Tapi tak apa, dah nak pindah dah pun.. Mesti ayahku akan gelak besar kalau dia tahu ni.. saja tak cerita dalam phone.. sebab takut gak buat diorg risau.. terutamanya mama..

Study
So far so good.. cuma agak blur sikit kadang2 tu sebab bahasa yang bukanlah bahasa harian di rumahku ditambah pula dengan accent yang agak asing di telinga ku membuatkan mengambil masa untuk mengadaptasikan diri dengan bahasa komunikasi harian di kelas..
alhamdulillah, its get'ing bet'er though.. haha..

Carboot sale
aku selalu dengar pasal carboot ni.. sejak kat Malaysia lagi, org yang pernah pergi UK selalu cerita.. tapi baru sekali aku pergio carboot sepanjang beberapa bulan aku di UK ni.. bolehlah tahan.. lebih kirang macam 'tamu' di sabah.. tapi kalau kat Sabah, aku yang jadi penjual kat 'tamu' tu.. haha..

Masjid
Wah.. ni part yg agak mencabar sebenarnya.. almaklumlah, struktur bumi sheffield yg berbukit bukau ini agak mencabar iman.. masjid terletak di bahagian yang agak tinggi.. sementara rumahku boleh dikatakan berada di bawah kaki bukit.. jadi, nak ke masjid kenalah mendaki bukit.. tapi takpe, boleh jadi exercise untuk kakiku..

Tram dan Train
Antara benda best yang ada kat UK ni adalah tram.. macam keretapi tapi bergerak kat atas jalan raya.. so, kenalah ikut lampu isyarat yang ada.. mula-mula agak lawaklah tengok benda ni stop kat tengah jalan raya sebari ngan bas, kereta dan basikal.. lama-lama, baru aku boleh biasakan pemandangan tu dan tak gelak.. sekrang aku hanya mampu tersenyum kecil bila tengok kejadian tu berlaku..
train pula menjadi pilihan utamaku untuk travel ke tempat-tempat lain di UK ni.. sebab mudah dan berpatutan.. walaupun kos tambangnya lebih mahal sedikit berbanding bas, tapi bila consider balik soal masa, berbaloi lah sebab naik train lebih cepat dan mudah berbanding naik bas..

Itulah serba sedikit yang boleh kukongsikan tentang apa yang aku lalui di Sheffield ni.. Homesick tu perkara biasa lah terutamanya bila teringat masakan mak..(dasar anak manja).. haha..

Aku mula belajar banyak perkara sepanjang berada di bumi UK especially di Sheffield ni.. paling penting sekali untuk hidup berdikari.. Semuanya kena uruskan sendiri.. syukur sebab ada kawan-kawan yang best2 yang sudi membantu bila diperlukan..kalau tidak, mungkin dah lama ku 'hanyut' dan 'terkapai-kapai'.. Alhamdulillah..



4 comments:

syaz123 said...
This comment has been removed by the author.
syaz123 said...

wah asyandi,ku mahu ke sheffield lagi.x habis makan2

Ahn Dee (Asyandi) said...

wah syazwan, dtglah lagi. sheffield merindui kehadiranmu.;)

syaz123 said...

hehe.wah,sheffield dan seisi bumi ke?IAllah2,doa byk2.dtg la sni..:)

Quran Search

What is Phonetical Search ? Help | Feedback | Recommend
 
  Search for:    

   When showing results;

Show Phonetics   Show Translation

 

Weather ( InsyaAllah )