Apr 7, 2010

Ayo.. buat kerja!

salam alaikum readers..

Semalam aku kebosanan sebab tak tahu nak buat apa. Assignment yang tak tahu macam mana nak disiapkan ditambah dengan nota yang masih kuarng untuk diulang kaji sebelum test dan exam yang semakin hampir. (tarik nafas jap...) . Tambahan, tiket flight balik ke Malaysia untuk summer break yang masih belum ku beli juga tak lupa hal-hal berbangkit yang lain. Banyaknya...... (capek deh gue..)



Chem 1504 : Chemisty and Internet

Untuk module ni, aku kena siapkan satu website yang berkaitan dengan subjek chemistry. Tajuk sudah dipilih, sumber rujukan pun dah ada. Masalahnya, aku tak tahu nak mula dari mana sebab aku tak reti bab coding terutamanya bila nak melawakan atau mencantikkan lagi page tu.

Then, seorang kawan aku ni pun suggest aku cek di halaman uncle youtube pasal cara-cara nak buat website ni. Ada lah aku jumpa tapi... aku still tak boleh tangkap. Aku perlukan seseorang untuk guide aku lively.

Time2 ni lah aku betul2 memerlukan senior2 kesayangan.. (huhu)

cukuplah dengan CHM 1504.



MAS 157 : Maths For Chemists

19 April ni ada Maths test. aku tak tahu kenapa Maths tiba2 jadi sesuatu yang membuat aku risau. Mungkin sebab aku jarang buat latihan dan terlalu fokus pada my love, chemistry.

Dulu2, Maths la subjek yang paling mudah untuk score, mula dari sekolah rendah sampailah buat A-level. Memang Maths la subjek selalu menjadi backup untuk markah keseluruhan aku.

Biasanya, aku akan ada mind set : alah.. test je pun.. bukannya ambil kira sangat pun.. Tapi, untuk module ni, lecturer ku yang penuh dedikasi menulis nota dengan kapur sambil bercakap tentang bab yang sedang diajarkannya, Prof Nil Mole namanya, beritahu kat kami semua yang markah test + homework > markah final exam.. Jadi, nak tak nak aku kena skor untuk test ni.


sedar tak sedar, dah panjang juga aku tulis ni. Aku rasa better aku stop dan buat kerja walaupun sebenarnya banyak lagi yang aku nak kongsi dengan readers sekalian.


Apapun, pengajarannya di sini ialah jangan suka tangguh kerja dan bila buat sesuatu kerja tu, buatlah bersungguh2. Paling penting, niatkan semua yang dilakukan tu adalah kerana Allah dan dalam sibuk2 dengan urusan study, jangan lupa kerja2 Islam yang dipikul dalam masa yang sama.


Suka sekali aku untuk berkongsi ayat dari kitab suci ini :


(يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِن تَنصُرُواْ ٱللَّهَ يَنصُرۡكُمۡ وَيُثَبِّتۡ أَقۡدَامَكُمۡ (٧

Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (agama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu. (7)

(Muhammad 47 : 7)


Renung2kan dan selamat menolong agama Allah ya.

Wallahua'lam.

Wassalam alaikum.


5 comments:

Anonymous said...

berusaha andi!!
kamu bley....
allah snts bersama kite :)

muhammadthoriq said...

chaiyok2!!!
kamu boleh lakukan andi...:D

joegrimjow said...

patut la ternampak tanya kai chiat semalam kat facebook
hehe

ayoh2

Ahn Dee (Asyandi) said...

terima kaseh semuanya..
jazakumullahu khairan kathiran.. :)

Anonymous said...

This is my first visit here, but I will be back soon, because I really like the way you are writing, it is so simple and honest

Quran Search

What is Phonetical Search ? Help | Feedback | Recommend
 
  Search for:    

   When showing results;

Show Phonetics   Show Translation

 

Weather ( InsyaAllah )