Apr 20, 2010

Sabah Bah


Salam alaikum readers..

Entri kali ini andalah berkenaan dengan ciri-ciri khas Sabahan dalam berbahasa.



Buli Ba Kalau Kau (Boleh Bah Kalau Kau)

Bah Bukan banjir

Dalam Bahasa Melayu, perkataan 'bah' membawa maksud banjir. Tapi 'bah' yang biasa disebut oleh lidah-lidah para sabahan adalah suatu imbuhan untuk melengkapkan loghat Bahasa Melayu penduduk Sabah.

Suatu fakta yang istimewa berkaitan 'bah' ialah hanya Sabahan yang mampu menggunakannya dengan tepat pada waktu dan situasi. Hal inilah yang mampu membezakan antara Sabahan yang memang Sabahan dengan Sabahan yang dibuat-buat.

Contoh penggunaan 'bah' yang betul
Jangan kacau saya bah, saya tidak suka..
Ok bah kalau kau!

Contoh penggunaan 'bah' yang salah
Mari bah kita jalan-jalan bah..
Saya bah suka kamu bah..


Macam-macam accent

Di Sabah, kepelbagaian etnik yang masing-masing mempunyai identiti tersendiri sememangnya terserlah bukan sahaja melalui cara hidup dan budaya, malah juga melalui pertuturan bahasa dan loghat Melayu mereka.

Loghat ini bukan sahaja meyerlahkan bangsa atau etnik seseorang malah kadang-kadang sangat berguna untuk mendapatkan maklumat tentang tempat asal seseorang itu.
Contoh yang biasanya mudah diteka ialah masyarakat Bugis di Sabah dan juga penduduk di kawasan Tawau dan Sandakan yang memiliki nada, tona atau telo berbahasa Melayu yang tersendiri.


Pinjam bahasa etnik

Selain daripada perkataan-perkataan yang wujud dalam Bahasa Melayu, masyarakat Sabah turut menggunakan beberapa perkataan daripada bahasa-bahasa etnik yang ada di Sabah di dalam perbualan harian.
Contohnya, mengolok-ngolok yang bermaksud mengejek atau memperli dan juga bidak(bida') yang bermaksud hodoh atau jelek. Untuk contoh yang lain, sila tanya kepada rakan-rakan Sabahan anda.


Bukan ingin racist atau statist

Tujuan entri kali ini bukanlah ingin menimbulkan semangat kenegerian atau kebangsaan pada sesiapa. Sebaliknya, penulis sekadar ingin berkongsi informasi tentang Sabahan yang memiliki kepelbagaian bukan sahaja dari segi etnik dan budaya, bahkan juga dari segi cara pertuturan.

Hal ini seperti firman Allah yang bermaksud :

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).

(Al-Hujurat 49 : 13)

Subhanallah, maka janganlah ada sifat cintakan bangsa atau keturunan yang melebihi rasa cinta kepada agama pada diri kita kerana yang paling mulia dalam kalangan kita ialah yang lebih ketakwaannya kepada Allah.




Baiklah, cukup setakat itu dulu coretan yang ingin dikongsi kali ini, sampai ketemu lagi dalam entri seterusnya.

Wassalam.







6 comments:

Anonymous said...

hehe, bagus ni bah..akak suke bah..
belajar bende baru..sronok..dah belajar sikit2 kelantan, kedah, sabah =)

Hebat ciptaan Allah kan?
Untuk kita saling kenal mengenal satu sama lain, bukan utk berpuak puak!

dekja said...

salam, asyandi..:)
nk tmbh sket 2 ayat sabah yg aku tau..

1)andu bah....
2)sandik!!!!

betul x? :D

Ahn Dee (Asyandi) said...

kak eica : setuju2.. alhamdulillah.. kita lahir dgn nikmat Islam.. :)

Dekja : mantap ang.. mana ang tau ayat2 tu?.. huhu

ruzai said...

baaagus nie bah!

muhammadthoriq said...

suka ni bah!
:D

love.live.fashion said...

mengapa bah kau berubah mengapa bah

Quran Search

What is Phonetical Search ? Help | Feedback | Recommend
 
  Search for:    

   When showing results;

Show Phonetics   Show Translation

 

Weather ( InsyaAllah )