May 24, 2010

sudikah maaf ini diterima?



Dingin malam di Information commons kian kurasa sedangkan sekarang musim panas sudah tiba.. Ku rehatkan mindaku dari ketepuan nota-nota kimia dan keserabutan past years.. lalu ku log in ke laman buku muka ku sambil mendengarkan lagu-lagu instrumental di laman blog ku.. ilham mulai datang tatkala menjengah laman buku muka yang penuh dengan kata 'maaf'..


Tiada banyak yang ingin kusampaikan dalam entri kali ini.. sekadar terlintas untuk mengarang sesuatu.. kerana aku kurang gemar menulis panjang.. maka kuringkaskan entri kali ini dalam rangkap-rangkap luahan hati....



Ku lihat ke luar jendela,

langit gelap berselit cahaya kecil lampu jalanan,


kutanya diri,

mampukah aku hidupkan lilin,

tatkala kegelapan menyelimuti,

sedang aku sering mengutuk kegelapan,

tanpa usaha mencetus solusi


mampukah aku menelan semula,

air liur yang sudah ku ludahkan,

sudah terlalu banyak kata terluah,

mungkin sebanyak itu juga hati terluka..


mampukah aku bersihkan,

hati kotor tercalit noda di sana sini,

sudah terlalu banyak bertingkah,

dan banyak juga yang tersakiti..


jiwa lemah dan rapuh,

seringkali kalah pada nafsu,

segalanya teruburu-buru,


kini jiwa itu mula sedar sesuatu,

akan jiwa lain yang teraniaya kerananya,

jiwa resah yang ingin tenang,

hauskan isi kemaafan dan keampunan,


maaf dari kamu, dia, dan mereka,

ampunan dari Yang Maha Pengampun,


mengharapkan kesudahan yang indah,

buat jiwa ini,

buat kamu, dia dan mereka,


ikhlas kumohon,

sudikah maaf ini diterima?



Wassalam

5 comments:

iman said...

maaf juga from akak ye andi :)
good luck exam!

i think i'm ur no1 fan whenever u write poem.haha.anyway like the puisi much

Ahn Dee (Asyandi) said...

thanx sis!
same goes to you!

thanx again. terharu.lol!
:)

syaz123 said...

WOW,x aci,kak iman claim diri sendiri no 1 fan..aku nk juga! hehe [perkataan WOW! tu mcm x kena pula]

nice writing andi.
tulisan yg baik lahir dari hati yg baik..
semoga terus menjentik hati2 org dgn tulisanmu :)

Anonymous said...

indahnya nukilan mu..
tergamam aku seketika..

~betapa diri ku hanyut dengan kekhilafanku selama ni~

betapa ikhlas nya dirimu memohon maaf..
layak kah diri ku utk x menerima maaf mu ? oh tidak...

sy doakan andi berjaya dunia + akhirat..go go go

mohon maaf jua dari ku ..

muhammadthoriq said...

maaf ku pohon jua andai diam, perbuatan, percakapan dan juga fikiran saya yg bukan-bukan ada menyakiti anda sama ada secara fizikal atau mental. sungguh ia terdorong oleh nafsu & iman saya yg sangat lemah ni. doa saya utk kwn-kwn di sekeliling sentiasa dlm ingatan saya.

:')

Quran Search

What is Phonetical Search ? Help | Feedback | Recommend
 
  Search for:    

   When showing results;

Show Phonetics   Show Translation

 

Weather ( InsyaAllah )