May 4, 2010

apa kau cakap?


Salam alaikum readers..
entri kali ini sekadar perkongsian yang diterima daripada seorang sahabat..

Dan perumpamaan kalimat yg buruk(kalimat kufur, syirik, segala perkataan yg tidak baik) adalah seperti pohon yang buruk, yang telah dicabut dgn akar-akarnya dari permukaan bumi , tidak dapat tegak sedikitpun - al-Quran [14: 26]

Kalimat yang buruk : kalimat kufur, syirik, segalan perkataan yang tidak baik

"Ahmad : Hey Harun, tunggu lah aku wei. Macam sial..."
"Zaitun : Bengong betol lah machine tu..dia telan duit aku!"

Kadang kita tak perasaan dengan perkataan-perkataan harian yang selalu kita gunakan adalah termasuk perkataan yg di keji oleh Allah swt. Kalimat yg buruk ini juga termasuklah ajakan-ajakan yang tidak membina, ajakan kearah kemungkaran, ataupun perkataan negative yang kita lontarkan kepada rakan-rakan. Creates the positive atmosphere by being optimist, not just for yourself but for those around you!

Tidakkah kamu perhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimat yg baik seperti pohon yang baik, akarnya teguh dan cabangnya menjulang ke langit,pohon itu memberikan buahnya dengan seizin Tuhannya. Allah membuat perumpamaan -perumpamaan itu untuk manusia supaya mereka sentiasa ingat - al-Quran [14: 24-25]

kalimat yang baik: kalimat tauhid, segala ucapan yg menyeru kpda kebajikan dan mencegah kemungkaran serta perbuatan yang baik. Kalimat tauhid seperti kalimat 'laa ilaa ha illallaah' serta zikrullah.

Tahukah kalian, setiap zikir subhanallah , alhamdulillah , laa ilaa ha illallaah , Allahuakbar - Allah kurniakan sepohon pokok untuk kita di syurga?

Sudah berapa banyak pohon -pohon yang menanti kita di syurga?

Atau sudah mampukah kita ke sana?

Sama-sama renungkan... dan selamat beramal


Sekian dulu entri kali ini..

Wassalam alaikum

3 comments:

HiLMaN said...

bagus ni!

Tiara Abidin said...

thanks for sharing..n_n

joegrimjow said...

cam pernah baca je ...
hehe
dimana yaa
;)

Quran Search

What is Phonetical Search ? Help | Feedback | Recommend
 
  Search for:    

   When showing results;

Show Phonetics   Show Translation

 

Weather ( InsyaAllah )